Informační centrum AKO

FAQ - Mechanický hadicový škrticí ventil

Na rozdíl od pneumaticky ovládaného hadicového ventilu se u mechanického hadicového škrticího ventilu nestlačuje elastomerová/gumová manžeta stlačeným vzduchem nebo neutrálními plyny/kapalinami, ale mechanickým způsobem.

Výhody: Mechanický hadicový škrticí ventil je díky otevíracím sponkám manžety pevně spojen s daným mechanismem. Tak se manžeta hadicového škrticího ventilu dostane i při delším uzavření do výchozí polohy a opět se otevře na plný průřez/průměr.

 Mechanický hadicový škrticí ventil se lépe hodí na regulaci průtoku nebo polohy. Je možné ho ovládat také manuálně pomocí ručního kola a variabilně ho vybavit různými pohony.

Délky mechanických hadicových škrticích ventilů jsou u každé série odlišné.

Mechanicky ovládané hadicové ventily řady RV existují v délkách dle DIN 3202 F5/F15, ASME B16 dlouhé a/nebo dle tabulky 6 - ISO5752.

Délky hadicových škrticích ventilů OV nepodléhají žádné normě.

Doby uzavírání mechanických hadicových škrticích ventilů závisejí na jmenovité šířce a pohonu.  V zásadě platí, že jsou všechny doby uzavírání elektrických servopohonů podstatně pomalejší než je tomu u pneumatických pohonů.

Doby uzavírání pneumatických pohonů jsou s faktorem 1,5 - 2 srovnatelné s dobami uzavírání pneumatických hadicových ventilů. V jednotlivých případech kontaktujte náš prodejní tým.

Ano, mechanické hadicové škrticí ventily jsou také s funkcí "fail save" ve formě pneumatickým válců, které se uzavírají silou pružiny.

Mechanické hadicové škrticí ventily řady OV pokrývají oblast v oblasti nízkého tlaku a mají ideální poměr cena-výkon. Kromě toho mají hadicové škrticí ventily OV plášť z hliníku, který usnadňuje montáž a snižuje náklady na logistiku. Aplikace s vyššími provozními tlaky nebo vyššími celkovými požadavky splňují hadicové škrticí ventily RV.

Dále je třeba zmínit množství různých variant.

Máme opravdu rozsáhlý výběr materiálů a možností připojení.

Pro to neexistuje nějaká univerzálně platná odpověď. Silné vibrace mohou vést ke škodám, především pokud jsou mechanické hadicové škrticí ventily silně namáhány. Náš prodejní tým vám kdykoliv rád poradí.

Ano, pomocí mechanických hadicových škrticích ventilů je možné najíždět také na mezipolohy; ideálně pneumatickým polohovým regulátorem nebo elektrickým servopohonem s regulační funkcí.

Kromě toho je možné přibližovacím spínačem najíždět a nastavovat předem definované mezipolohy.

Do jmenovité šířky DN50 jsou hadicové ventily OV vybaveny polohovacím kolíkem. Na vyžádání dodáme kolík také do větších jmenovitých šířek.

Každý mechanický hadicový škrticí ventil má určité výhody a hranice svého výkonu, které je třeba sladit se skutečností přímo na místě.

Naši pracovníci z nákupního oddělení vám rádi poradí.

Bezpečná hranice je -10°C.

Ze zkušenosti víme, že mechanické hadicové škrticí ventily fungují perfektně i za nižších teplot.

Mechanické hadicové škrticí ventily je možné používat také ve slabším vakuu do max. 100-150mbaru.

Pro aplikace s vyšším vakuem kontaktujte prosím náš prodejní tým, který vám rád poradí.

Mechanické hadicové škrticí ventily s manuálním ručním kolem se používají tam, kde není z důvodu pouze občasného spínání nutná automatizace. Další výhodou je samosvorné vřeteno, které zajišťuje to, že se předem nastavené mezipolohy nemění kolísáním tlaku média.

U regulace polohy se stabilizuje pomocí vstupního signálu proudu procentuální stupeň otevření armatury, který je konstantní také při kolísání tlaku médií.

U elektromotorického pohonu nedochází díky samosvornému vřetenu u této varianty ke střídavému zatěžování.

U průtokové regulace se pomocí nadřazeného měření průtoku upraví vstupní signál za účelem stabilizace požadovaného průtoku daných změn. Pohon je vystaven vůlím změn zátěže a musí mýt příslušným způsobem dimenzován.

Válec je možné z důvodu utlumení pohybu na straně pružiny ovládat také vzduchem.

Ano, z toho je možné zpravidla vycházet. Výjimkou by bylo, pokud by se přerušilo spojení s tlačkami manžety, např. při přetížení manžet a odtržení otevíracích sponek.

U mechanických hadicových škrticích ventilů řady OV je možné dle jmenovité šířky jejich použití do max. 5 barů provozního tlaku.

Mechanické škrticí ventily řady RV jsou k dispozici v těchto třídách tlaku pro provozní tlaky 6barů, 10 barů, 16barů, 25 barů a 40 barů.

Jak pro pneumatické, tak i elektrické pohony nabízí AKO vhodné varianty příslušenství, pomocí kterých je možné vstupním signálem proudu 4..20mA realizovat různé nastavování.

U mechanických hadicových škrticích ventilů řady OV nabízíme hliník.

U mechanických hadicových škrticích ventilů řady RV si můžete vybrat šedou litinu, ocel nebo nerez ocel. 

U mechanických hadicových škrticích ventilů řady OV je na výběr přírodní kaučuk, EPDM, EPDM pro potraviny, neopren nebo nitril.

U mechanických hadicových škrticích ventilů řady RV je na výběr přírodní kaučuk, přírodní kaučuk pro potraviny, EPDM, EPDM pro potraviny, nitril, butyl nebo viton. 

Jedná se o práškový lak v průmyslové kvalitě.

Škrticí ventily OV jsou standardně nalakovány oranžovou barvou RAL 2009 a škrticí ventily RV jsou modré RAL 5002. K lakům neexistují žádné speciální datové listy.

Ano, u mechanických hadicových škrticích ventilů je možné vyměnit manžetu přímo na místě bez použití speciálního nářadí. Poskytujeme na našich webových stránkách v kapitole "stahování" montážní návody a videa pro všechny typy hadicových ventilů. 

Mechanické hadicové škrticí ventily jsou ve styku s produktem pouze manžetou z elastomeru /gumy, a proto je pouze manžeta považována za náhradní / opotřebitelný díl.

Jako ideální pomůcku máte k dispozici pro výměnu manžety z elastomeru /gumy u mechanického hadicového škrticího ventilu montážní návody ve 12 jazycích a také montážní online videa na našem webu; zde detailně vidíte, jak se manžety z elastomeru /gumy mění.